آیا مرسی فرصت برگشت دارد؟
لبیک
 
همه چیز از همه جا برای بچه مسجدی ها
لینک دوستان

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان لبیک و آدرس labbaik.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





لوگوی همسنگران
طراح قالب
معببر سایبری فندرسک

 مردم مصر تنها یکسال ریاست جمهوری "محمد مرسی" را تحمل کردند. روز یکشنبه ۳۰ ژوئن اولین سالروز‌ مراسم تحلیف محمد مرسی رئیس جمهور مصر در میدان التحریر بود که معارضان حکومت با دعوت به شرکت در تظاهرات خواستار برکناری مرسی از قدرت و برگزاری انتخابات زودهنگام ریاست جمهوری شدند.

دامنه این اعتراضات آنقدر گسترده شد که شمار معترضان در سراسر کشور حدود ۱۷ میلیون نفر تخمین زده شد. خیابان های شهرهای مهم نیز به صحنه درگیری خونین موافقان و مخالفان مرسی و اخوان المسلمین تبدیل شد.

بنابر اعلام وزارت بهداشت مصر، حوادث خشونت‌بار روز یکشنبه به کشته شدن ۱۶ نفر و زخمی شدن بیش از ۹۰۰ نفر منجر شد. بیشترین تعداد کشته‌ها در قاهره بود که ۸ نفر در جریان درگیری‌ها در مقابل مقر اصلی جماعت اخوان‌المسلمین در المقطم (شرق قاهره) کشته و بیش از ۸۰ نفر نیز زخمی شدند. ده‌ها معترض در واکنش به این  واقعه، صبح امروز دوشنبه به مقر اصلی اخوان‌المسلمین یورش بردند و آن را به آتش کشیدند.

ارتش مصر در پی این حوادث خونبار با صدور بیانیه‌ای، ۴۸ ساعت به گروه‌های سیاسی برای دستیابی به توافق مهلت داده است. ارتش اعلام کرده که هر چه زمان بیشتر بگذرد، تفرقه و دودستگی نیز بیشتر خواهد شد و بنابراین در صورتی که راه حلی مطرح نشود ارتش نقشه راه آینده را مشخص خواهد کرد. در این بیانیه همچنین تاکید شد که ارتش در عرصه سیاست و قدرت بی‌طرف است و به خروج از رویکرد دموکراتیک تن نخواهد داد.

دکتر رضا صدرالحسینی، کارشناس مسائل خاورمیانه در گفتگو با ایرانزویو تاکید می کند که برای فهمیدن علل برآشفتگی مردم مصر نباید از روند حرکت انقلاب مردم علیه حسنی مبارک، غفلت کرد. او می گوید: "مصر به عنوان استوانه کشورهای عربی وقتی رژیم مبارک را ساقط کرد، انتظار این بود که همه گروه ها و جریانات دخیل در انقلاب، در حکومت پس از مبارک هم حضور و در دولت جدید نقش و سهم داشته باشند اما این انتظار هرگز محقق نشد."

این کارشناس مسائل خاورمیانه با بیان اینکه "آقای مرسی با رای شکننده ای به قدرت رسید"، افزود: در حالی که انقلاب مصر هنوز در میانه راه بود، مرسی نتوانست برخوردی درست و وحدت بخش با گروه های مختلف سیاسی داشته باشد و گام های موثری در راستای تحقق خواسته های بحق مردم بردارد.

* او در ادامه، مروری بر عملکرد جمعیت اخوان المسلمین در رژیم مبارک کرد و گفت: مبارزه با صهیونیسم و زورگویی قدرت های بزرگ از اصول اساسی در مبارزات چند دهه ای اخوان المسلمین بود اما در دولت محمد مرسی اثری از آن به چشم نخورد. در واقع رئیس جمهور توجه چندانی به استقلال کشور، توان و استعداد داخلی و نیروهای توانمند مصر نکرده است و بسیاری از نقش آفرینان انقلاب مصر، در دولت جایی نداشته اند."

دخالت کشورهای بیگانه هم دیگر موردی بود که به اعتقاد صدرالحسینی در شعله ور شدن اعتراضات مصری ها نقش داشته است. او می گوید: "جریان مخالف جمعیت اخوان المسلمین، سرویس های امنیتی آمریکا و رژیم صهیونیستی، وهابیون و گروه‌ های غربگرا و متمایل به آمریکا در ناآرامی های مصر نقش مهمی دارند و هدف آنان هم سقوط دولت مرسی است. در این باره می توان به فعالیت های محمد البرادعی و عمرموسی به عنوان دو شخصیت غربگرا برای پایین کشیدن رئیس جمهور از قدرت اشاره کرد. "

او همچنین گفت که "محمد مرسی از نقش مهم سازمان های امنیتی و شهری در اداره جامعه غفلت کرد تا مجموعه این عوامل مردم را به این تلقی برساند که دولت کنونی با رژیم سابق تفاوتی ندارد."

این کارشناس مسائل خاورمیانه در عین حال اظهار داشت: نباید به انقلاب مصر نگاه منفی داشت و تصور کرد که این انقلاب به آسانی به دست آمده است.

* او می گوید: مرسی همچنان فرصت بازگشت و اصلاح دارد به شرط اینکه به موضوع حضور مردم توجه ویژه داشته باشد و از انقلاب های مشابه در کشورهای منطقه درس بگیرد. فرهیختگان مصر هم به عنوان قطب جهان عرب می توانند از عملکرد و تجربه انقلاب های اسلامی و دینی موفق برای اصلاح وضعیت کنونی بهره ببرند.

* به باور صدرالحسینی، "رئیس جمهور مصر در اولین گام باید با نمایندگان معارضان وارد مذاکره شود و گروه های مردمی با حضور همه معترضان تشکیل دهد. در این گروه ها از نخبگان معترض استفاده کند و این اطمینان را به آنان بدهند که تصمیماتشان مورد استفاده و عمل دولت قرار خواهد گرفت."

این کارشناس ایرانی در ادامه به بیان موضع جمهوری اسلامی ایران به عنوان یکی از کشورهای مهم اسلامی درباره ناآرامی های مصر پرداخت و گفت: "مقامات ایران برای انقلاب مردم مصر و آینده این کشور اهمیت و احترام زیادی قائل هستند اما رویدادهای اخیر این کشور را موضوعی داخلی می دانند و مایلند که با آرامش و مذاکره دولت و مردم، ثبات و امنیت در این کشور برقرار شود."


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






[ سه شنبه 7 آبان 1392 ] [ 20:7 ] [ دانیال عادل فر ]

درباره وبلاگ

به وبلاگ من خوش آمدید امید وارم از مطالب راضی باشین نظر یادتون نره
موضوعات
برچسب‌ها
لبیک (20)
جنگ (14)
شهید (13)
خدا (10)
طنز (6)
شعر (6)
امکانات وب

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

<-PollName->

<-PollItems->

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 35
بازدید دیروز : 100
بازدید هفته : 145
بازدید ماه : 135
بازدید کل : 181327
تعداد مطالب : 176
تعداد نظرات : 26
تعداد آنلاین : 1



آمار وبلاگ:
 

بازدید امروز : 35
بازدید دیروز : 100
بازدید هفته : 145
بازدید ماه : 135
بازدید کل : 181327
تعداد مطالب : 176
تعداد نظرات : 26
تعداد آنلاین : 1

خبرنامه وبلاگ:

برای ثبت نام در خبرنامه ایمیل خود را وارد نمایید


مهدویت امام زمان (عج) دانشنامه عاشورا وصیت شهدا آیه قرآن